Wie is de gematigde moslim?

Het gevaar waarvoor de AIVD al jaaaaaren waarschuwt, namelijk buitenlandse beïnvloeding van Nederlandse moskeeën, wordt nu door een Tweede Kamercommissie onderzocht. Geldstromen vanuit landen als Koeweit zijn natuurlijk nooit om niet. Die landen willen daarmee een rigide vorm van islam, het salafisme, implementeren in ons land. Gisteren deed mevrouw Harzi bij die commissie uit de doeken hoe haar moskee in Geleen overgenomen werd door salafisten. Dat kwam haar op diverse bedreigingen te staan, want uit de school klappen wordt niet gewaardeerd in die kringen.

Als klap op de vuurpijl verkondigde Yassin Elforkani, hoofdimam van de Blauwe Moskee in Amsterdam (dat is die van de versterkte gebedsoproep), dat er wat hem betreft nog meer moskeeën met buitenlands geld gebouwd moeten worden in de grote steden. Harry van der Molen (CDA) duidde die aankondiging vanochtend geheel terecht aan als een regelrechte provocatie.

Met die Elforkani is trouwens iets raars aan de hand. Voorheen was hij als jongerenimam het troetelkind van onze media. Hij was niet van de buis te slaan. Ook onze politici waren laaiend enthousiast: “Neem hem alsjeblieft serieus!” Tja, serieus moeten we hem zeker nemen, maar vast niet op de manier zoals u toen bedoelde, mevrouw Yeşilgöz. We zagen het al eerder met imam Haselhoeff, die op het mediaschild gehesen werd, maar er toch zeer eigenaardige ideeën over homoseksualiteit op nahield. Het lijkt maar niet te lukken om een normale spreekbuis van moslims te vinden.

Onze islamitische bestuurders dan? Aboutaleb die met krachtige bewoordingen strijdt tegen extremistische moslims (‘dan rot je toch op!’), zei toch ook weer iets heel vreemds in een radio-interview: “Elke moslim is een beetje salafist.” Marcouch, thans burgemeester van Arnhem, is al net zo fel als Aboutaleb in zijn veroordeling van extremisme. Toch was (is?) hij geïnspireerd door de felle antisemiet Al Qaradawi van de Moslim Broederschap. Die wilde hij zelfs nog naar Amsterdam halen. Ik ben best bereid om de beide mannen te vertrouwen verder (zeker Aboutaleb is een uitstekende burgemeester voor mijn eigen stad), maar toch voel ik me ongemakkelijk bij zulke informatie.

Ik zat een tijd geleden te borrelen (alcohol dus!) met een Turk en twee Marokkanen. Aardige jongens, we hadden het prima naar ons zin. Tot het gesprek op homoseksualiteit kwam. De Marokkanen hadden er niet zo’n moeite mee (als ze ‘het’ maar niet hoefden te zien), maar de Turk vond het maar raar, dat een man op een man kon vallen, of een vrouw op een vrouw. Hij opperde zelfs dat het misschien wel een geestesziekte was. Ondanks de gezelligheid voelde ik meteen weer ongemak, net als ik dat bij Aboutaleb en Marcouch heb.

Ooit kende ik een -ongesluierde- Marokkaanse, die in een slijterij (!) werkte. Die verkocht dus alcohol. Af en toe dronk ze zelf ook, vertelde ze: je wilt toch weten wat je je klanten aanraadt. Deze moderne dame, een schat van een vrouw overigens, werd weer niet blij toen ik haar ten tijde van de ramadan vroeg waarom ze daar eigenlijk (nog) aan meedeed. Ik wees haar tevens op het ongezonde karakter van dit gebruik. Het onderwerp was onbespreekbaar, en ik voelde aan alles dat ik een respectvergissing had gemaakt. En weer: ongemak.

Het zijn zomaar wat ervaringen (ik heb er nog veel meer) waaruit voor mij blijkt hoe lastig het is om écht met elkaar in gesprek te komen. Het gaat nu dan over het aanpakken van salafisten (eindelijk!), maar je kunt je afvragen hoe vatbaar/standvastig de ‘gematigde’ uiteindelijk is. Want ook de gematigde taboeïseert, omarmt nog steeds niet ten volle het westerse leven en blijkt er toch af en toe vreemde opvattingen op na te houden. Dat stemt mij onrustig.

Wilt u mijn schrijfsels steunen? Dankzij uw donaties kan ik u deze content aanbieden. Gebruik de doneerknop op deze pagina.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 17

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

1 thought on “Wie is de gematigde moslim?”

  1. Aboutaleb sprak de waarheid, niet alleen hij maar iedere moslim is eigenlijk een salafist. Ook al ben je niet op actieve fysieke jihad uit, of belijd je het geloof op een meer culturele/folkloristische wijze; de ware moslim is eigenlijk een mohammedaan, want hij volgt de woorden en gedragingen van zijn grote voorbeeld mohammed. Het salafisme is niet een aparte vreemde tak aan de islamitische boom, het is de essentie, de boom zelf. Met andere woorden van gematigd naar salafisme is een glijdende schaal en nog een zeer gladde ook. Misschien dat de gedachte van Ellian (om ze als een secte te behandelen)zou kunnen werken. Het zou een strategie kunnen zijn om de foute aanname als zou salafisme iets vreemds anders zijn in de praktijk van nederland en europa werkelijkheid te maken, ik betwijfel het, maar goed om het te proberen. Als analyse is het zeer van belang om die gladde glijdende schaal gedachte in het achterhoofd te houden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *